Mi is az az AdBlue?
Haszongépjárművek és autóbuszok nitrogén-oxid kibocsátásának csökkentésére kitalált SCR rendszer működéséhez szükséges adalékanyag az AdBlue (32,5% karbamidot tartalmazó, nagy tisztaságú folyadék).
A dízelmotorok működésük közben a benzinmotoroknál nagyobb mennyiségű kormot juttatnak a levegőbe, emellett a nitrogén-oxid [NOx] kibocsátásuk is jelentős. Ez utóbbi komponens csökkentésére és a 2009-ben életbe lépő Euro 5-ös környezetvédelmi normának való megfelelés érdekében vezették be az AdBlue adalékanyagot.
Jelenleg háromféle jelentősebb technológia áll rendelkezésre a NOx-kibocsátás mérséklésére: EGR (Exhaust Gas Recirculation), LNT/NAC (Lean NOx Trap vagy NOx Adsorber Catalyst) és az ún. urea-SCR, más néven AdBlue, a nemrégiben mobil emisszió csökkentésre kifejlesztett karbamid-oldat.
Az SCR technológia lényege, hogy AdBlue vagyis karbamid oldatot fecskendeznek a kipufogógázba.
A rendszer hatékony működéséhez viszonylag magas hőmérsékletre (min. 250 °C) van szükség. A hő hatására felszabaduló ammónia reakcióba lép a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival, és nitrogénné, valamint vízzé alakítja át azokat.
Egy külön ellenőrző egység figyeli a rendszert és biztosítja a kémiai folyamat fennmaradását a katalizátorban. A rendszer működéséből menet közben a sofőr semmit nem vesz észre, egyedül az AdBlue adalék mennyiségét mutatja egy kijelző a műszerfalon. Az AdBlue, akárcsak az üzemanyag, minden kúton kapható, a vezetőknek az üzemanyag fogyasztás 5%-ának megfelelő AdBlue fogyással kalkulálva ajánlatos a folyadékot pótolni az erre kialakított tartályba.
A Euro emisszió csökkentési normák előírják, hogy az AdBlue folyadék szintjének csökkenése estén a vezetőt figyelmeztetni kell. Az SCR-katalizátor integráns része az OBD-monitor rendszernek (On-Board Diagnostics). Teljes kifogyás esetén a rendszer engedélyezi, hogy eljussunk a következő benzinkútig, azonban a motorteljesítmény részleges elvételével majd a motorindítás blokkolásával biztosítja a normák betartását. Az AdBlue folyadék helyettesítésével (pl vízzel) sem érdemes próbálkozni, mert az emisszió-ellenőrző egység ilyen esetben is letiltja a motor indítását.
AdBlue adalékot használó SCR rendszerek javítása tehergépjárművekben
Sok esetben nem szükséges a komplett SCR (AdBlue) egységet cserélni, hanem elegendő a meghibásodott részegységet cserélni vagy javítani. Egy megfelelően műszerezett és e téren kellő szakértelemmel rendelkező szervizben ezt pontosan meg tudják állapítani és a szükséges SRC (AdBlue) javítást el tudják végezni. Így az akár több százezer forintos javítási költség jelentősen csökkenthető.
Szervizünk nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkezik az SCR (AdBlue) rendszerek problémáinak orvoslásában.
Állunk rendelkezésükre javítási szolgáltatásainkkal, illetve a szükséges alkatrészek kedvező árú értékesítésével.
Részletes ajánlatunkért keresse kollégánkat!